Frank Chapel is burgerraadslid voor het CDA in Dordrecht. Hij heeft diverse fysieke zaken in zijn portefeuille. Verkeer, vervoer en bestemmingsplannen zijn een paar onderwerpen waar hij zich mee bezig houdt.
Frank Chapel (49) woont met zijn gezin in Reeland / Indische buurt. Het zich inzetten voor de toekomst van onze kinderen zit in zijn vezels.
Frank houdt zich o.a. bezig met de woningbouw, die noodzakelijk is. Maar ook omdat de stad en het groen in balans moeten blijven om als inwoner gezond te kunnen functioneren. Verder is een levendige stad belangrijk voor niet alleen de Dordtenaren maar ook voor het toerisme en ondernemers in de stad.
Frank wil bereiken dat burgers geholpen worden om stap voor stap van gas los te gaan. Hij woont zelf in een jaren-30-huis . Hij volgt ook de energie-transitie nauwlettend. Hij merkt wel dat er wat transitie-stress zit in zijn wijk. De vraag “ hoe ga ik mijn huis isoleren en aanpassen waarbij ik ook nog ruim 50.000 euro moet investeren” is er een die bewoners raakt.
Uitdagingen zijn er voldoende in Dordt zoals de Spuiboulevard en het gebied onder de Zwijndrechtse brug. Dat zou eigenlijk één groot project moeten zijn waarbij gemoderniseerd wordt. Denk aan het openbaar vervoer: waarom rijden bussen in de stad en is er geen rollend trottoir zoals op Schiphol? Waarom de provincie laten beslissen waar wij onze ov haltes krijgen? En dan gewoon in de buurt, het continu openbreken van straten zonder dat er gekeken wordt naar de ondernemer en bewoners. Informatie verbetering is nodig.
De N3 is een belangrijke weg waar de komende jaren flink aan gewerkt wordt. Je merkt nu al dat het verkeer rond Dordrecht steeds vaker vast komt te zitten. Wij zullen als Drechtsteden aan tafel moeten met Rotterdam om te kijken naar goede verbindingen zoals, lightrail en we moeten werken aan een Dordrecht als knooppunt van de Drechtsteden. Ook zal je moeten kijken of we met de RET een intercity kunnen opstarten tussen Dordt en Rotterdam – Den Haag.
Goederenvervoer over spoor is belangrijk voor onze economie. Is geld belangrijker dan mensen? Frank vindt van niet. Zeker als je kijkt naar het gevaarlijke goederenvervoer. Dat is echt niet meer van deze tijd.
Denk aan mobiliteit onder de grond zodat wij als voorportaal van Rotterdam een hyper moderne ov-structuur creëren, waarbij het dichtslibben van de A16 en A15 met 50% wordt verminderd.