ZaldxabJaPHet mantelzorgcompliment van 2015 is op 20 april 2016 uitgedeeld aan de mantelzorgers van Dordrecht. Een mantelzorger is iemand die gedurende 3 maanden meer dan 8 uur per week informeel voor een bekende zorgt. Met een medewerker van MEE Drechtsteden en twee vrijwilligers van wijkcentrum “De nieuwe Stoof” ga ik op pad naar de Loudonstraat in Crabbehof. Leuk om een cadeautje uit te delen, maar veel belangrijker vind ik het om met eigen ogen te zien waar het terecht komt. Om de mantelzorgers zelf te ontmoeten en te spreken.

Mensen krijgen bonnen ter waarde van 200 euro. 120 euro aan cadeaubonnen te besteden bij Dordtse ondernemers, 30 euro aan parkeerbonnen en 50 euro aan dienstencheques waarvoor huishoudelijke hulp kan worden ingekocht. Sommige partijen gaven tijdens de commissievergadering aan dat zij bang zijn voor fraude. Het CDA heeft die angst niet, het gaat immers om mensen met een betrokken hart en karakter. Wij vertrouwen daarom op de eerlijkheid van de Dordtse mantelzorgers.

Het persoonlijk uitreiken van het mantelzorgcompliment blijkt een goede manier te zijn om een beeld te krijgen van de situatie van de mantelzorger. Ik bezoek 3 adressen, waarvan er op één adres niemand thuis blijkt te zijn. Op de andere twee adressen in een flatgebouw blijken dames op hoge leeftijd te wonen. De ene woont alleen en vertelt dat zij haar moeder en haar man heeft verzorgd. Zij wordt emotioneel als zij over haar situatie spreekt. Haar moeder is vorig jaar op 101 jarige leeftijd in een tehuis overleden en haar echtgenoot zit in verpleeghuis de Sterrenlanden. Ook al wonen ouderen niet meer thuis, dan nog legt dat een grote druk op de partners en de kinderen. Als er door tekort aan plaatsen een flinke reistijd ontstaat, heeft ook dat een grote impact. Mevrouw vertelt dat zij dagelijks de middag bij haar man doorbrengt en hem met alles helpt. Zij zegt blij te zijn dat we zijn langsgekomen.

 

Het volgende adres is op dezelfde galerij. Wij bellen aan terwijl er bij de deur een bordje hangt met het verzoek om eerst beneden aan te bellen. Vervolgens komt de bewoonster naar het raam en geeft aan dat ze ons niet wil binnenlaten. Als we beneden via de intercom bekend maken wie wij zijn, wordt er alsnog open gedaan en complimenteren wij de dames met deze reactie. Babbeltrucs aan de deur vormen een groot probleem en het doet mij goed dat ouderen zichzelf op deze manier beschermen tegen ongewenst bezoek. Een leer voor de volgende keer dat onze komst van tevoren aangekondigd moet zijn, want ook ons verhaal had een truc kunnen zijn. En ook tijdens dit gesprekje komen de emoties. Een vrouw van 78 zorgt voor een vrouw van 89. Zij moet haar bij alles helpen omdat haar huisgenoot dementerend is en in dit geval passiviteit met zich meebrengt. Als mantelzorger is zij dag en nacht overal voor verantwoordelijk en komt bijna niet meer buiten de deur. Dit sterkt mij weer in mijn mening dat er meer geregeld moet worden voor ouderen door bijvoorbeeld een gemakkelijkere toegang tot respijtzorg. Ook zegt zij vooral blij te zijn met de bonnen voor huishoudelijke hulp.

 

Het uitgangspunt van het CDA is dat mantelzorgers gewaardeerd en ontzorgd moeten worden. Dit is maatwerk en maatwerk impliceert aandacht en presentie van de functionarissen die dit maatwerk indiceren. Als wij de samenleving op deze manier inrichten krijgt fraude op dit gebied geen kans. Heeft u een mening over het onderwerp mantelzorg en zorg voor ouderen in Dordrecht en wilt u die delen? Mail dan uw reactie naar info@mousmediation.nl of bel mij op 06-11286665.

Categorieën: Geen categorie